Thursday, March 22, 2018

8 cara untuk jadikan anak pintar dan cerdas

Assalamualaikum..
Harini yus nak kongsikan cara-cara untuk jadikan anak-anak kita seorang anak yang pintar dan cerdas


Biarkan anak berdikari
Sebagai contoh biarkan anak membeli makanan nya sendiri dan perhatikan dari jauh. Atau ajar mereka lipat baju sendiri.

πŸ‘«Elakkan bergaduh di hadapan anak
Ini penting. Jangan bergaduh, memaki-hamun dan mencaci pasangan di hadapan anak. Ia akan memberikan kesan psikologi yang cukup hebat.

πŸ‘«Fahami kehendak anak
Jangan guna kaedah yang sama untuk semua anak. Perlu faham bahawa setiap dari mereka adalah berbeza.

πŸ‘«Amalan Membaca
Setiap kali mempunyai masa terluang, beri anak-anak buku untuk mereka baca atau kongsi info terkini dengan mereka.

πŸ‘«MENGENAL ALAM
Menghabiskan waktu terluang dirumah juga mampu meningkatkan fungsi otak anak. Disekitar rumah kenalkan anak dengan tumbuh-tumbuhan atau bermain bola dengan ahli keluarga lain

πŸ‘«MENGAWAL TV& GADGET
Bukan mudah untuk berhadapan situasi ini. Hakikatnya dalam era kini, wajar untuk kita pantau penggunaannya bagi anak-anak.

πŸ‘«PEMAKANAN 
Sajikan mereka denga menu yang sihat. Kawal "junk food" anak dan beri hanya sesekali.

πŸ‘«TUNJUK KASIH SAYANG
Percayalah ini adalah yang anak-anak mahu. Selain perhatian, menzahirkan rasa sayang pada mereka juga memberi kesan positif. Peluk & ucap kata sayang setiap hari

Sebenarnya banyak lagi info menarik yang ingin kami kongsi untuk semua Mama Papa . Tungguuuuu.....
Pasti tak mengecewakan.

Salam😍😍



DSa

Friday, March 16, 2018

Elak Virus Berjangkit

Anak yg terkena Selsema jangan guna pakai pinggan & cawan yg sama dengan orang lain.
Virusnya mudah berjangkit.

Zaman kini terkenal dengan pelbagai masalah demam viral dan macam² virus yang sedang menggila.

Ramai kita lihat update² anak demam, kena warded. Demam on off dan juga demam yang berlarutan. Allahu Akbar πŸ˜”
Selidik dan fahamkan kenapa anak kita mudah terkena demam atau jangkitan. Lihatlah pemakanannya, persekitarannya, aktivitinya dan tempat asuhannya.
Jadi ibu yang bijak. Anak² di usia awal persekolahan ini sistem.imun mereka masih belum cukup matang.
Perlukan sesuatu yang menyokong sistem imun mereka lebih kuat. Terutama dari segi amalan pemakanan mereka.
Makanan yang berzat dan bernutrisi tinggi insyaAllah membantu menyokong kekuatan sistem imun anak. Tapi jika anak susah nak makan sayuran, buahan, ibu² mesti bijak memilih ikhtiar yang terbaik agar anak dapat bekalan nutrisi yang cukup dan mudah untuk mereka amalkan seharian.
Pengalaman kami, berikan anak² #QasehJunior setiap pagi dan malam secara konsisten. Alhamdulillah kalau dahulunya sebelum amalkan ini, lambat kering selsemanya.
Selepas amalkan Junior, Jika terkena selsema, kami berikan Junior ini 4 jam sekali. Alhamdulillah kebiasaanya 2-3 hari sudah pulih!
Anak-anak memang sukakan rasanya.
So mudah dan berbaloi untuk kami berikan setiap hari! πŸ˜
Hubungi kami 013 289 2820 :-
Konsultan Qaseh Anda

Wednesday, March 14, 2018

SAFRON HERBA TERMAHAL DI DUNIA

KHASIAT HERBA TERMAHAL, KAYA ANTIOKSIDAN
-------------------------
Safron adalah herba termahal di dunia. Safron yang berkualiti agak susah didapati di pasaran, tetapi kami membawakan kebaikan safron kepada anak-anak anda dengan Qaseh Gold Junior.









Dalam QASEH JUNIOR ada safron. Ya ia sangat baik untuk kesihatan anak-anak kan.

Hubungi YUSNORSYAZANA
Stokis Qasehgold
013-2892820

Tuesday, March 13, 2018

9 MAKANAN YANG PERLU DIELAK PELAJAR JIKA MAHU CEMERLANG DALAM PELAJAR

Assalamualaikum..
Ibu-ibu ayah-ayah mesti risau anak-anak dah mula exam sumatif penggal pertama..
Persediaan awal untuk anak-anak semuanya bermula dari rumah. kerana minda yang cerdas bermula daripada badan yang sihat. Oleh itu jika pelajar mahu mudah faham dan boleh fokus serta mempunyai daya ingatan yang tinggi, sembilan jenis makanan ini perlu elak.

1. Minuman bergas
Seperti yang kita semua tahu, minuman bergas adalah sejuk, segar, manis dan boleh menyebabkan ketagihan. Kebanyakan minuman bergas mengandungi kandungan kafein yang tinggi.
Pelajar yang kerap mengambil minuman jenis ini mungkin secara tidak sedar mencetuskan kebergantungan dan ketagih terhadap air bergas.
Minuman bergas ini hampir tidak mempunyai khasiat. Oleh itu, ia perlu dibuang jauh-jauh daripada diet harian pelajar. Tambahkan pengambilan air, teh serta jus buah-buahan jika kamu memerlukan gula.

2. Minuman kedai kopi
Seperti minuman bergas, sesetengah pelajar yang suka mengambil minuman yang ada kafein mungkin memenuhi keperluan mereka dengan minum kopi. Sama ada kopi ‘O’ atau kopi susu rendah kalori.
Kebanyakan kopi di kedai hari ini mengandungi krimer, gula dan penambah perisa yang lain.
Oleh itu,  jika pelajar memerlukan kafein, pesan kopi ‘O’, tanpa menambah susu, krimer atau gula.

3. Produk kaya tepung
Pelajar patut mengelakkan roti putih dan produk mengandungi tepung yang diperkaya. ‘Tepung yang diperkaya’ menunjukkan tepung tersebut telah di ‘bleached’ dan kehilangan khasiat penting.
Sebaliknya untuk langkah yang lebih bijak, pelajar bolehlah membeli roti penuh gandum dan pasta.

4. Roti, kek dan pastri
Roti keju yang besar dan muffin bersaiz penumbuk bukanlah pilihan bijak untuk diet harian. Saiz makanan seperti ini kadangkala di luar kawalan pelajar. Kebanyakan makanan ini mengandungi tepung yang diperkaya, gula dan lemak tepu tinggi.

Jika kamu membaca label makanan, pastikan kamu memeriksa sama ada makanan tersebut mengandungi minyak yang dihidrogenkan daripada marjerin atau tidak.
Sekalipun ada tertulis ‘tanpa lemak tepu’ pada label makanan, periksa kandungan nutrisi makanan tersebut.
Sesetengah pengeluar makanan mempromosikan makanan mereka dengan mengatakan kurang lemak. Jika kamu ragu-ragu, periksa kandungan bahan yang digunakan.

5. Makanan dan minuman pek segera
Sekarang ini di mana-mana sahaja dapat kita lihat pelbagai jenis makanan dan minuman segera. Makanan dan minuman jenis ini yang paling banyak dibeli oleh kebanyakan kita disebabkan jadual harian yang padat.
Oleh itu, kamu memerlukan sesuatu yang mudah dan pantas.

Makanan dan minuman segera ini juga mempunyai rasa yang sedap dan lazat. Tetapi adakah kamu tahu bahawa kebanyakan makanan segera ini mempunyai kandungan garam dan penambah perisa yang tinggi?
Manakala minuman segera pula mengandungi kandungan gula dan krimer yang tinggi? Dengan pengambilan makanan dan minuman segera ini, kamu tidak boleh mengawal kandungan garam, gula, dan krimer ke dalam badan.
Pengambilan makanan dan minuman jenis ini boleh memudaratkan tubuh badan dalam jangka masa panjang. Oleh itu, kamu perlu tahu mengawal makanan dan minuman seperti ini atau lebih baik cuba elak kerana kebanyakannya juga mengandungi kandungan kalori tinggi.

6. Makanan dalam tin
Kebanyakan makanan dalam tin mengandungi penambah perisa dan garam yang sangat tinggi. Walaupun makanan dalam tin ini sangat berguna ketika keadaan kecemasan atau darurat, tetapi jangan jadikan ia sebagai makanan harian kamu.

7. Makanan goreng
Setiap makanan goreng mengandungi kalori tersembunyi. Sesetengah restoran mungkin menggunakan minyak yang mengandungi lemak tepu atau makanan digoreng dengan mentega atau telur yang banyak.

Oleh itu, kamu perlu mengurangkan pengambilan makanan bergoreng. Jika sesekali teringin makan makanan bergoreng, kamu bolehlah menggoreng sendiri makanan tersebut supaya boleh memilih minyak yang baik dan menyesuaikan dengan resipi.

8. Makanan segera
Siapa yang tidak suka burger dan kentang goreng bukan? Memang sedap, tapi kamu perlu mengelakkan makanan segera daripada diet harian.
Kebanyakan makanan segera ini digoreng di dalam minyak dan jarang mempunyai vitamin serta mineral yang diperlukan tubuh badan. Hadkan pengambilan makanan segera kepada satu hingga dua kali sahaja setiap bulan.

9. Snek buah
Kenapa kamu makan snek buah pada hal anda boleh makan buah yang sebenar? Walaupun sesetengah jenama snek buah mungkin menambah vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh badan ke dalam snek buah mereka, snek seperti ini juga mengandungi gula dan perisa tambahan.
Pilihlah buah semula jadi dan segar daripada buah-buahan yang diproses seperti ini.

Sumber: Sihat Maskulin Sinar Harian

Salam sayang,
YUSNORSYAZANA MY
Stokis Qasehgold
013-2892820

Dilema Ibu Bekerja Menyusukan Bayi

Dilema ibu bekerjaya selepas naik cuti bersalin.
Kerapkali yus dapat mesej bahawa ibu menghadapi kesukaran apabila naik kerja setelah cuti bersalin. Sama ada tiada sokongan dari pihak pentadbiran ataupun kekangan masa yang dihadapi sepanjang waktu bekerja.
.
Ya..apa yang terjadi di dalam urusan pentadbiran sememangnya tidak boleh dijadikan sebagai satu alasan kepada ibu untuk terus menyusukan bayi. 
.
Apa yang ibu harus lakukan adalah :-
1) cari kumpulan sokongan penyusuan susu ibu di kawasan berhampiran atau online (sekarang ni banyak betul whatsapp group sokongan ibu menyusu)
2) susun kembali jadual pemerahan susu ibu sepanjang waktu bekerja
3) menjaga emosi ibu supaya kekal positive (ok ni yus akui ia agak sukar tetapi ia boleh dilakukan dengan sedikit latihan berterusan)
4) buat perkara yang ibu suka lakukan (contohnya ibu suka kerja sambil menyanyi dan ia membuatkan ibu gembira sepanjang kerja, teruskan perasaan gembira itu)
5) Keep positive.. keep positive..keep positive
Kenapa?
Emosi ibu sangat berkait rapat dengan cetusan hormon oxytocin dan kesannya penghasilan Susu ibu akan lebih lancar.
MINDSET mesti betul.
Diiringi dengan D.U.I.T sebagai KUNCI KEJAYAAN.
D - Doa
U - usaha
I - Ikhtiar
T - Tawakal
Selamat menyusukan.
Salam sayang,
Yusnorsyazana
#Mama_SusuIbu

Monday, March 12, 2018

Tanda-tanda Bengkak Tonsil

TANDA-TANDA ANAK BENGKAK TONSIL
----------------------
Dah jadi kebiasaan bila kita dengar anak-anak bengkak tonsil (tonsillitis) ni. Padahal itu merupakan masalah besar. Kadang-kala mereka tak tahu nak mengadu macam mana kepada kita. Apa kata kita check?








Friday, March 9, 2018

Kebaikan Lobak Merah



πŸ₯•MENGURANGKAN RISIKO STROK
Menurut satu penyelidikan dari Universiti Harvard, orang yang makan lebih daripada enam biji lobak merah dalam seminggu peratusannya untuk mengalami strok adalah lebih rendah
πŸ₯•ANTI PENUAAN
Kaya dengan beta-carotene yang berfungsi sebagai antioksidan untuk membantu badan melawan radikal bebas.
πŸ₯•MENGEKALKAN GIGI CANTIK
Mineral semulajadi yang terkandung dalam lobak merah juga dapat membantu untuk membunuh kuman di dalam mulut dan mencegah kerosakan gigi.
πŸ₯•BAIK UNTUK MATA
Kaya akan kandungan beta-kerotin, yang diubah menjadi vitamin A dalam hati. Vitamin A ditransformasikan dalam retina, untuk rhodopsin, pigmen ungu yang diperlukan untuk mempertajam penglihatan di malam hari.
πŸ₯• SERAT
Lobak merah tinggi kandungan serat larut yang mampu merendahkan tahap kolesterol.
πŸ₯•ELEMEN ALKALI
Lobak merah kaya dengan elemen alkali yang menggiatkan dan membersihkan darah selain mengimbangi ratio asid/alkali tubuh.

Kekal sihat dan cergas dengan pengamalan makanan yang berkhasiat.
Nak lebih baik lagi, amalkan QASEHGOLD untuk kesihatan yang lebih berkualiti.

Hubungi Yusnorsyazana Stokis Qasehgold
013-2892820