Tuesday, April 11, 2017

Jadual Memerah Sewaktu Berpantang

Teks : Yusnorsyazana Mohd Yunos

Terapi Diri
====
Bagi ibu berkerjaya, Waktu Berpantang adalah masa yang paling sesuai untuk ibu-ibu memerah susu untuk bekalan di hari bekerja kelak.
.
Apa yang Yus ingin kongsikan hari ini adalah mengenai jadual pemerahan susu ibu sewaktu berpantang. Gambar ini adalah stok susu yang dapat dikumpul dalam masa 12 hari (hari ke 4 hingga hari ini iaitu hari ke 16 selepas melahirkan). Yus menggunakan kaedah 'menadah' susu sewaktu baby Haura menyusu di sebelah payudara sebelah lagi. Ada juga yang Yus perah menggunakan mesin pam susu di waktu awal pagi kerana payudara sudah mula membengkak lebih-lebih lagi jika baby Haura kurang bangun menyusu pada waktu malam.
.
Untuk pemerahan menggunakan mesin, yus hanya buat 2x sehari iaitu di awal pagi dan sebelum tidur.
.
Selain itu, yus mengamalkan memerah (menggunakan squeeze pump sahaja) pada waktu sebelum dan selepas sesi penyusuan. Pemerahan sebelum sesi penyusuan (hanya utk keluarkan susu awal iaitu foremilk) adalah untuk memastikan baby Haura mendapat susu hindmilk (mengandungi lebih lemak) dan pemerahan selepas sesi penyusuan adalah untuk memastikan payudara betul-betul kosong untuk penghasilan susu baharu.
.
Ok itu sahaja perkongsian petang ini..
Semoga berjaya buat ibu semua..

Sayang semua kerana Allah.

FB PAGE : Inspirasi Penyusuan Susu Ibu
Yusnorsyazana Mohd Yunos
Kaunselor Laktasi
0132892820

#SilakanShareDenganKREDIT
#InspirasiPenyusuanSusuIbu
#Day16ofConfinemnet
#NurHafiyaHauraBreastfeedingJourney

No comments:

Post a Comment

Terima QASEH