Sunday, October 22, 2017

URUTAN BOLEH MEMPENGARUHI PROSES TUMBESARAN


Anak pertama dan kedua..jarang sekali dapat mengurut mereka dek mama asyik mengejar hal dunia. Berbeza pula dengan anak ketiga, mama lebih bersedia dan (konon) mengikut pengalaman yang lepas. Urutan kepada baby sejak dilahirkan dapat mempengaruhi proses tumbesaran bayi.
Nak tahu? Ia betul-betul terjadi! Anak ketiga ini Yus memang tidak lepaskan peluang untuk mengurut seusai mandi atau untuk sedawakannya. Nak tahu sebab apa Yus (baru sedar) perkara ini dan nak tahu bagaimana urutan ini boleh mempengaruhi proses tumbesaran bayi?

Berdasarkan kepada buku Urutan Mesra buat Si Manja, apabila kita mengurut bayi. kita merenung mereka mesra dan mereka juga memandang ke arah kita. Keduanya betul-betul sedang menyesuaikan diri dengan sesi urutan itu.

Apabila kita mengurut bayi, kita bukan sahaja membina perhubungan dan membantu perstrukturan otak mereka, malah urutan juga boleh menguatkan deria penglihatan, perasaan, rasa, pergerakan dan keseimbangan.

Fungsi ini lah yang mendorong untuk bayi akan terasa lebih dekat dan sentiasa berada di dalam pelukan kasih sayang daripada seorang ibu/nenek/atuk/ayah nya.

Seronok tau bila mengurut perlahan kulit bayi yang lembut itu. Nak wangi dan juga minyak berstruktur lembut, boleh cuba TONIK Ana yang best ni.. Bukan sahaja untuk diguna di rambut, malah ia boleh dipelbagaikan kepada minyak urut, masker muka dsbgnya.

Ia tanpa bahan kimia bahaya. Sangat sesuai untuk semua lapisan umur.



Yusnorsyazana Mohd Yunos
(diambil petikan dari Urutan Mesra buat Si Manja)
Stokis Qasehgold Johor
013-2892820
http://yusnorsyazana.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Terima QASEH