Thursday, November 2, 2017

JENIS KULIT WAJAH

TIPS KULIT CANTIK BAGI 5 JENIS KULIT WAJAH
=============
LIKE DAN SHARE untuk manfaat bersama   
=========
1. Kulit Normal
Jika kulit Anda termasuk jenis normal, tisu yang Anda kita gunakan untuk menanggalkan sisa kotoran di muka tidak akan meninggalkan jejak minyak. Selain itu kulit Anda akan terasa lentur dan kenyal. Bersyukurlah bila kulit Anda termasuk normal karena jenis ini adalah jenis yang paling jarang bermasalah. Kulit normal terlihat bersih, halus dan bahkan dengan rawatan minimum saja, kulit normal akan terlihat tetap bagus di umur 30 keatas.

2. Kulit Kering
Jika kulit anda kering, tisu yang Anda kita gunakan untuk menanggalkan sisa kotoran di muka saat bangun tidur tersebut akan bersih dari minyak juga, namun kulit Anda akan terasa keras, kering, bahkan pecah-pecah setelah Anda seka dengan tisu. Kulit jenis kering ini dengan mudah menggalakkan pertumbuhan jerawat dan pori-pori besar yang terlihat yang boleh mengakibatkan kulit mengalami penuaan dan iritasi. Kulit kering akan masih terlihat baik pada umur muda namun Anda harus tetap menjaga kesihatan kulit agar tidak terlihat tidak sihat ketika umur 30 keatas.

3. Kulit berminyak
Jika Anda memiliki kulit jenis berminyak, tisu yang Anda kita gunakan untuk menanggalkan sisa kotoran pada pipi, hidung dan kening akan meninggalkan bekas minyak. Tentunya kulit berminyak merupakan kulit yang paling banyak menghadapi masalah. Kulit berminyak seringkali terlihat berminyak dan pori-pori besar yang menyebabkan jerawat. Namun kulit berminyak juga memiliki kelebihan iaitu sukar untuk terjadinya penuaan dini pada kulit. Anda dapat merawat kulit berminyak dengan membersihkan muka dengan hati-hati, meminimumlkan makanan yang mengandung karbohidrat dan menghindari produk perawatan yang ‘creamy’.


4. Kulit Kombinasi
Kebanyakan wanita memiliki jenis kulit kombinasi. Tanda memiliki kulit kombinasi adalah ketika Anda membersihkan bahagian hidung dan kening, pada tisu akan terdapat minyak, namun tidak pada pipi Anda, pipi Anda kering.
Kerana kulit kombinasi ini adalah gabungan Antara kulit kering dan berminyak, jenis ini menyebabkan kita akan membuat rawatan yang berbeza berdasarkan bahagian wajah yang terlibat. Bahagian yang kering seperti pipi dan sekitar mata mesti dirawat dengan produk yang kaya akan cream, moisturizer, sedangkan untuk bahagian berminyak seperti kening dan hidung dapat dirawat dengan kerap membersihkannya dengan air bersih.

5. Kulit Sensitif
Kulit sensitif umumnya adalah kulit yang sangat kering, terasa ketat dan boleh mengalami iritasi dengan mudah. Biasanya kulit sensitif akan berwarna merah pada beberapa bahagiannya, warna merah tersebut juga terasa tipis dan gatal. Untuk kulit sensitif Anda memerlukan rawatan extra. Anda juga memerlukan bantuan doktor untuk rawatan seterusnya.


No comments:

Post a Comment

Terima QASEH