Wednesday, November 23, 2016

Stress vs Susu Meriah

Teks : Yusnorsyazana Mohd Yunos

Alhamdulillah..Masih diberi kesempatan untuk bersama berkongsi pengalaman dengan rakan pembaca sekalian. Lama batul rasanya yus tak kongsikan tips penyusuan kan?

InsyaAllah pada kali ni yus nak share sikit tentang pengalaman untuk meningkatkan penghasilan susu walaupun sdg stress dan juga walaupun anak telah meningkat umurnya.

Kebelakangan ni, memang dibebani dengan kerja yang tak henti-henti. Tesis pun terbengkalai lagi (sedih). Banyak lagi yang belum dapat cover (sedih lagi). Hurm berganda-ganda stress nya..Bagaimana pula nak hasilkan susu yang byk di kala stress begini? Demand anak semakin tinggi (dah besar kan) walaupun dah makan..tapi susu ibu tetap yang utama kan?



Jom kita tengok balik checklist apa yang perlu dilakukan bila kita stress dan dalam masa yang sama perlu juga MEMERAH SUSU IBU supaya sentiasa MERIAH!

1. Dengar alunan zikir/Bacaan Alquran/soft music

Selalu kan dengar tips yang pertama ni..ya! Tapi memang ia sangat2 membantu dalam membaiki kembali mood dan juga emosi kita..Apabila emosi kita lebih tenang, lebih stabil dan lebih gembira, InsyaAllah pencetus hormon pengeluaran susu ibu akan berfungsi dengan lebih baik! ^_^

2. Menonton video KEJAYAAN PENYUSUAN ibu yang lain

Dengan menonton video kejayaan ibu-ibu menyusu yang lain dapat menjadikan diri kita lebih termotivasi danlebih bersemangat untum memberikan yang terbaik untuk si kecil kita kan. Adakala di waktu kita dibebani kerja yang tak henti-henti tu, kita juga perlukan MASA UNTUK BEREHAT kan? Di waktu itu lah kita ambil kesempatan untuk menonton samada dari youtube atau dari cd dan sebagainya untuk membantu diri kita supaya lebih gembira melihat kejayaan orang lain.

Nak best lagi, sewaktu menonton tu, mommies pasang siap2 corong pam tu..masa sengih2 nanti sure tak sedar botol semakin penuh!

3. Makan apa yang digemari tetapi BERKHASIAT!


Pilihan makanan yang tepat juga menyumbang kepada kestabilan emoai seseorang ibu. Contohnya si ibu mengambil makanan yang terlalu pedas, perut pun mula memulas, bibir pula pijar, kita rasa selesa ke? Hihi..fikir2kan la ye.. Di waktu kita stress, makanan yang terbaik untuk diambil adalah dari sumber kekacang mahupun yang manis seperti coklat tanpa gula! Ia sedap, sihat dan juga menjadikan kita lebih gembira kan?

4. Jadual pemerahan susu ibu yang bersesuaian

Kadangkala si ibu yang berkerjaya ni memang tahap sibuknya melampau-lampau sehingga terlupa jadual sesi pemerahan. Untuk memudahkan kita dalam mematuhi jadual pemerahan, kita boleh juga membuat aturan/ jadual yang bersesuaian mengikut masa kita. Contohnya pada 1 hari tu kita ada beberapa mesyuarat yang perlu dihadiri, sediakan keperluan pam dan juga power bank untuk kita perah susu apabila tiba waktu rehat ataupun ambil sedikit masa untuk kita memerah walaupun 10 minit! Minta izin kepada bos ya.InsyaAllah doakan yang baik-baik saja agar dilapangkan dada bos untuk kita memerah susu. Boleh kan? Kita ada hak untuk memberitahu tentang perkara ini kepada ketua kita.

Selain itu, sebaiknya jadual pemerahan di pejabat perlulah sekurang2nya 2-3 kali..jangan kurang dari tu! Kurang demand, kurang lah supply. Ingat ya! ^_^


5. Doa dan tawakal

Yang ni memang tak perlu dikata la kan..memang setiap orang akan buat dan laksanakan. InsyaAllah apa sahaja yang dilakukan perlu diselesaikan dengan doa dan tawakal kepada Allah supaya apa yang kita lakukan itu dipermudahkan dan bertambah-tambah rezeki untuk si kecil kita.

Saya sayang ibu menyusu,
LOVE..LOVE..LOVE..

*** susu anda merudum di waktu bekerja?
Saya pakar dalam membantu ibu menyusu berkerjaya untuk melancarkan sesi penyusuan susu ibu kepada bayi.

YUSNORSYAZANA MOHD YUNOS
Stokis Sah Ana Edar
PAE/10078-I
013 289 2820
http://yusnorsyazana.blogspot.my

No comments:

Post a Comment

Terima QASEH