Wednesday, November 23, 2016

TIPS Susu Ibu : Ibu Bertenaga

Teks : Yusnorsyazana Mohd Yunos


Assalamualaikum mommies yang hebat lagi menawan!
Dah lama yus x kongsikan di blog tentang tips-tips kecantikan  kesihatan yang perlu ada sebagai Ibu yang menyusukan anak. Ye la..Yus bz (bz sgt! kan) Tapi tu bukan alasan untuk yus hentikan perkongsian ini, cuma ia agak berjarak la.

Ok, kali ni yus nak kongsikan bagaimana untuk menghasilkan susu dengan lebih efektif dan lebih kualiti nya. Biasanya kita akan dapat lihat susu ibu dari segi kuantiti bukan kualiti. Penting ke KUALITI tu sampaikan banyak produk-produk di luar sana mempromosikan barangan supplement penyusuan XYZ dan menganggap ia sebagai satu keperluan (wajib) bagi ibu menyusu lebih-lebih lagi bagi ibu baru yang masih tercari-cari asas penyusuan yang betul.

Sebenarnya, ramai juga yang pm yus dan berkongsi masalah mengenai makanan tambahan yang mereka ambil. Sebagai seorang Ibu Menyusu, yus tidak menyangkal mengenai keperluan makanan tambahan namun ia perlulah disertai dengan ILMU PENYUSUAN bahawa ia hanya merupakan BEKALAN TENAGA buat si ibu, bukan sebagai BOOSTER SUSU IBU yang digembar gemburkan. (bahaya kan sekiranya kita tidak tahu asas penyusuan, ia boleh menjadi satu faktor kemurungan juga!)

Tahukah anda bahawa Ibu menyusu boleh menghasilkan secara purata sehingga 20-30oz susu sehari? Badan yang letih dan lesu akan menganggu penghasilan hormon penggalak susu ibu dan boleh mengakibatkan pengeluaran susu ibu terganggu. Sekiranya seseorang ibu menyusu ibu mempunyai kehidupan yang agak sibuk dan tidak mengambil makanan yang berkhasiat dan bernutrisi, ia juga boleh merencatkan hormon tersebut. 



Jika masalah ini berterusan tanpa sebarang penyelesaian (tanpa usaha dengan pumping, atau rangsangan terhadap payudara, makan makanan bernutrisi tinggi), ia boleh menyebabkan penghasilan susu ibu juga terjejas. 

Namun begitu, sekiranya ibu sentiasa bertenaga dan ceria, masalah ini mungkin tidak akan berlaku jika :-

  • Ibu memenuhi keperluan dan mengamalkan konsep 'demand' VS 'supply'
  • Makan makanan berkhasiat mengikut piramid makanan
  • Minum air secukupnya
  • Berikhtiar dengan pemakanan sunnah (contohnya QASEH GOLD) yang lebih semulajadi.
  • Berfikiran POSITIF (ini mestilah!)
Ibu yang bertenaga boleh menggalakkan penghasilan hormon penggalak susu yang lebih baik. Tidak kiralah produk apa sekalipun diambil, jika ia tidak disertai dengan usaha memerah dan sebagainya, ia tidak akan jadi apa-apa.

InsyaAllah jika diberi peluang yus akan kongsikan tips lagi ya!

Salam sayang buat ibu menyusu yang hebat!


YUSNORSYAZANA MOHD YUNOS


Stokis Sah Ana Edar
PAE/10078-I
013-2892820
http://yusnorsyazana.blogspot.my

Untuk sebarang pertanyaan mengenai PRODUK QASEHGOLD, boleh terus hubungi saya. Konsultasi Penyusuan akan diberikan.

No comments:

Post a Comment

Terima QASEH